måndag 13 oktober 2014

Ray-Bans nya ledarkris försätter aktien i fritt fall - köpläge?

Premiärinlägget på bloggen som jag döpt till Amerikanska aktier handlar lite oväntat om ett italienskt bolag. Aktien är noterad på New York Stock Exchange med tickern LUX. 

Luxottica Group äger varumärket Ray-Ban och en mängd andra kända glasögonmärken. 


Idag föll aktien med 9 % efter ett oväntat avhopp i ledningen. CEO Enrico Cavatorta har efter bara två månader på jobbet kastat in handduken till följd av en infekterad strid med företagets 79-årige grundare Leonardo Del Vecchio. Förra CEO hoppade också av pga bråk med honom. 


Det ryktas dessutom om familjegräl runt grundaren i en maktkamp bakom kulisserna. Kommer man hitta en ny ledare som är villig att ta över efter allt detta strul? 


Mannen du helst inte ska bli ovän med har ett visst kontrollbehov kan man säga. Säkert inte alltid något som varit en nackdel eftersom Del Vecchio tillhör en av världens 200 rikaste.


Är detta ett perfekt tillfälle att köpa in sig i ett bolag med några helt fantastiskt starka varumärken och därmed vallgravar? 


Tidigare i år sålde jag av mitt innehav i Luxottica som jag haft några år. I mars kom nämligen nyheten om att företaget fått i uppdrag att skapa glasögon åt Google. Det var under den helt galna hypen för Google Glass och aktien rusade iväg uppåt.


Jag passade på att hoppa av då ($58,25), vilket jag är nöjd med idag ($47,01). Särskilt som jag tycker att det är svårt att tajma försäljningar. Men här var det så glasklart att jag inte kunde avstå. Sell on news! 


Trots det stora fallet avvaktar jag med ett eventuellt köp. Värderingen är fortfarande hög (runt p/e 30) och jag kan tänka mig att det kommer vara oroligt några dagar till innan situationen förhoppningsvis klarnar vad gäller framtida ledning. Men jag håller ett extra öga på kursen. 


Nästa rapport kommer den 29 oktober. 


Lockar Luxottica dig? Vilka aktier som handlas i USA tycker du jag ska ta en titt på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar