lördag 13 december 2014

Bästa jämförelseindexet för portföljen?

Så här års är det extra populärt att jämföra årets portföljutveckling mot index. Då syftas det vanligtvis på OMX30. Men det finns ju en del problem med den jämförelsen. Låt oss försöka hitta några bättre alternativ.

Det mest uppenbara och största problemet med att använda OMX30 som jämförelse är att utdelningar inte ingår. Då passar SIXPRI (SIX Portfolio Return Index) bättre. Här ingår utdelningar. Det är detta index jag oftast väljer att jämföra med i graferna på Avanza.

Vi skulle också kunna jämföra den egna portföljen mot en indexfond (tex Avanza Zero) som ju bör ligga nära utvecklingen för SIXPRI. Fördelen med det är att vi skulle kunna investera i en sådan indexfond men inte i SIXPRI.

Ett problem med att jämföra portföljen mot ett svenskt index är att många inklusive jag själv investerar i aktier utomlands. Finns det en lösning på det problemet?

Borde vi inte se till alternativkostnaden? Hur skulle vi gjort om vi inte haft tid med aktiehandel och haft en passiv förvaltning av portföljen istället? Om vi tittade till portföljen en gång i kvartalet eller ännu mer sällan.

Kanske skulle vi lägga en mindre del pengar i korträntefond, en större del i en global indexfond med låg avgift och ytterligare en del i en fond som vi för tillfället tror hårt på. Genast blir det mer komplicerat att jämföra den aktiva portföljen vi har idag mot en sådan portfölj. Men kanske har vi alla redan den fiktiva portföljen att jämföra mot.

Börjar du ana vilket "index" jag syftar på?

Alla har vi en mer eller mindre passiv portfölj att jämföra mot - Premiepensionskontot.

Visst påverkas det kontots innehav av hur vårt övriga sparande ser ut. Kanske tar vi större risker på Premiepensionskontot eftersom vi har annat sparande än vad vi skulle gjort om det var hela vår portfölj. Jag tror ändå att de flesta väljer att spara konservativt där och försöker att nå en bra utveckling till så låg risk som möjligt. Och det borde därför för många vara ett bra "jämförelseindex" för den egna aktiva portföljen.

Slår vi inte den passiva portföljen på Premiepensionskontot trots att vi lägger ner långt mycket mer tid på vår aktiva kanske vi bör ägna vår fritid åt något annat än aktier? För ett av huvudsyftena med att jämföra aktieportföljen mot index är väl att få ett kvitto på hur lönsamt det är för oss att hålla på med aktier?

Själv jämför jag min portfölj som jag indikerat mot fler än ett "index" varav jag föredrar SIXPRI (för att det är bästa alternativet i graferna på Avanza), ett globalt index (kanske DJ World Global Index) eller en global indexfond (SPP Aktiefond Global) och utvecklingen för Premiepensionskontot (bästa alternativet om jag skulle förvalta mitt sparande passivt). Hur jämför du?

Jag återkommer efter nyår med ett inlägg om hur det gått för min portfölj och mitt Premiepensionskonto i jämförelse mot olika index.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar