torsdag 4 december 2014

Vem blir först med att ange courtage vid orderläggning - Avanza eller Nordnet?

I en ny reklamkampanj skojar nätmäklaren Nordnet till det om bristen på transparens bland traditionella banker. Nordnet försöker sälja in varumärket som ett mer transparent alternativ till storbankerna. Thumbs up! Men det finns problem när det gäller transparens även för Avanza och Nordnet.

När vi går till kassan på ICA har vi fått prisuppgifter på produkterna i varukorgen. Och vi får godkänna summan innan den dras från kreditkortet.

Även när vi köper en tjänst över nätet som tex en resa på SJ.se eller SAS.se gäller samma princip. Vi får tydligt veta totalsumman innan köpet bekräftas. Och det gäller så klart på alla möjliga tjänster och produkter vi köper på nätet. Med några få undantag...

Avanza och Nordnet informerar inte kunden om vad avgiften kommer bli på sidan för orderläggning. Inte ens när köpet gått igenom kommer en bekräftelse på vad kalaset kostade. Det dröjer till flera timmar senare när notan dyker upp.

Varför?

Det finns några uppenbara förklaringar. Vid köp så kan courtaget bli lägre än väntat om en order går igenom till ett lägre pris än det vi är beredda att betala. Eller när bara en del av ordern går igenom. I ett svar på min twitterfråga har Jan Dinkelspiel (innovationschef på Nordnet) ytterligare en bra förklaring:


"Flera order på en nota gör det komplext men lösning är inom räckhåll."

Ok, låter rimligt. Men är en komplicerad struktur för avgifter en bra ursäkt för att inte ange courtaget på ordersidan?

Skulle det inte vara möjligt att ange "max courtage för denna order"?

Och eftersom avgiften är så svår att skriva ut, borde det inte finnas en direktlänk till prislistan från ordersidan? Varken Avanza eller Nordnet har det.

Majoriteten av kunderna på Nordnet betalar antagligen samma summa i courtage vid varje köp (39 kr) och upplever inte detta som något stort problem. Sedan några veckor tillbaka ser det lite annorlunda ut på Avanza, där courtaget i högre utsträckning påverkas av orderstorleken även vid mindre aktieköp. Det blir då extra svårt som kund att veta vad avgiften egentligen kommer landa på.

Om vi återkommer till det här inlägget om ett år tror ni Avanza och Nordnet börjat ange courtaget på orderläggningssidan?

Full transperens: Jag är nöjd kund hos både Avanza och Nordnet sedan många år tillbaka. Jag är inte aktieägare i någon av bolagen. Jag är inte verksam inom bank/finans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar